Ambassadeurs

Gunter Demnig – kunstenaar Stolpersteine

“Of course I do approve this idea, would be great to see this happen. Thank you, I would be honoured.”

Sander de Rouwe – Burgemeester Gemeente Kampen

Het verhaal gaat door. Op een onverwachte manier. Dat zie ik bij struikelstenen in Muziek. De steen verwoordt het verhaal, de muziek brengt het verder. Van het (st)een komt het ander. Zo gaat het verhaal door. Net als een rivier die haar eigen weg altijd en overal (op)nieuw zoekt en vindt.

Mart de Waard – nabestaande, kleinzoon Jo Leo Snoep

Struikelstenen in Muziek is een geweldig creatief project. Het begon in Kampen waar Marco Hulsebos geïnspireerd was met het oorlogsverhaal van mijn grootvader. Zijn doel was om de jongere generatie de verhalen van WO2 slachtoffers en gevallen verzetstrijders te brengen door muziek. Een soort ‘het verhaal van deze plaat’ wat vroeger op de radio was. Voor mij, grootgebracht door 2 WO2 babies, en mijn generatie is het verhaal van de oorlog dichtbij. Maar de jongere generatie weet er steeds minder van. Struikelstenen in Muziek benadert dat van de andere kant en begint met de emotie voor muziek en legt daarmee ‘het verhaal van deze plaat’ uit. Muziek gebaseerd op waar gebeurde verhalen is emotioneel heel sterk!

Jelle Wouda – Directeur Stadsgehoorzaal Kampen

Struikelstenen in Muziek Kampen is een prachtige verbinding tussen heden en verleden. Vergeten verhalen en mensen hebben weer betekenis gekregen door het onderzoek van de deelnemers. De muziek die daar bijgeschreven is en de indringende beelden komen van alle generaties en verbinden jong en oud. Herdenken heeft voor deelnemers en toeschouwers een prachtige en vernieuwende impuls gekregen.

Hilde Scholten – Programmeur theater DNK Assen

Wonend naast een Struikelsteen heb ik m’n ogen al jaren gericht op de bronskleurige herinneringsstenen. M’n oren gingen ook open door Struikelstenen in Muziek, waardoor alle indringende verhalen en personen achter ‘de stenen des aanstoots’ nog intenser tot leven worden gebracht. De poëzie en klank van de talentvolle tekstdichters en musici binnen Struikelstenen in Muziek, bieden troost en helpen om de ongerijmde verschrikkingen uit de Tweede Wereldoorlog nog beter in het collectieve geheugen op te slaan. Zodat we uit de grond van ons hart kunnen blijven zeggen dat dit nooit meer mag gebeuren…

Jonah Bakker – zanger Struikelstenen in Muziek Kampen ‘Doet oorlog zeer’

In vond het leuk om mee te doen aan struikelstenen in muziek. Je gaat dan echt nadenken over wat er is gebeurd. En het is heel leuk om te zingen daarvoor. Ik zou het best leuk vinden om het nog een keer te doen.

Floris Hulsebos – zanger Struikelstenen in Muziek Kampen ‘Doet oorlog zeer’

Ik vond het Struikelstenen In Muziek project een heel mooi initiatief. Voor de slachtoffers en voor de muzikanten. Toen ik ervoor gevraagd werd, dacht ik meteen: jaaaaa. Toen de voorzitter mijn vader bleek te zijn keek ik er steeds meer naar uit. Op die avond ging het hartstikke goed! Toen ook nog op 14 Oktober bij Hanze In De Nacht in de Sint Annakapel. We waren op RTV Oost, waar we ons liedje mochten zingen. Ik vond het echt geweldig!

Iris Boter – tekstdichter Struikelstenen in Muziek Kampen ‘Betje’, schrijfster en illustrator van jeugd- en kinderboeken en korte verhalen

Struikelstenen in Muziek betekent voor mij een nieuwe dimensie aan de verhalen van de bewoners van de betreffende huizen. Muziek, tekst en beeld raken andere snaren, waardoor de verhalen extra tot leven komen. En dat is juist in deze tijd van enorm belang. Muziek verbindt en dat hebben we keihard nodig.

Herman Broers – tekstdichter en verteller Struikelstenen in Muziek Kampen ‘Groter dan de angst’, historisch auteur en biograaf te Kampen

‘Struikelstenen zijn dragers van verhalen die verder gebracht moeten worden. Muziek is zo’n brenger aan nieuwe generaties. Struikelstenen in Muziek geeft een emotionerende impuls aan de herinnering, deze trieste gebeurtenissen die we nooit mogen vergeten. Ik kende de feiten achter de Kamper struikelstenen, maar in muziek emotioneerden ze mij alsof ik ze voor het eerst hoorde.’